Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2012

Ο ΧΟΡΑΡΧΗΣΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΟΥ Α.Π.Θ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ ΣΤΟΝ ΠΡΟΒΟΛΕΑ




Σε μια συνομιλία με το Δημήτριο Προβάδο με αφορμή την παρουσίαση του «Άξιον Εστί» των Μ. Θεοδωράκη και Ο. Ελύτη , στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Κύριε Σταμούλη διευθύνεται μια από τις χορωδίες που συμμετέχουν στην παρουσίαση του έργου «Άξιον Εστί», του Μίκη Θεοδωράκη στο «Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης».  Πείτε μου δυο λόγια γι αυτό.
Η  «χορωδία των νέων» είναι η μία από τις χορωδίες που θα τραγουδήσει στη συναυλία. Η άλλη είναι η «χορωδία του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου», υπό τη διεύθυνση της . Ιωσηφίνα Κατωφλίδου. Πρόκειται για δύο μουσικά σχήματα που ξεκίνησαν το 1991, είμαστε στον 21ο χρόνο μουσικής δημιουργίας και εργασίας. Ουσιαστικά συμπορεύονται με τη νεώτερη ιστορία της χορωδιακής μουσικής στην πόλη, καθώς έχουμε κάνει συνεργασίες άκρως σημαντικές γιατί όπου υπάρχει ελληνικό τραγούδι κατά κανόνα είμαστε εμείς. Ξεκινήσαμε με τον αείμνηστο Σταύρο Κουγιουμτζή, -κάναμε μαζί του το έργο «Ύμνοι Αγγέλων σε Ρυθμούς Ανθρώπων» με την καμεράτα και το Γιώργο Νταλάρα στο Παλαί ντε Σπορ , συνεργαστήκαμε με το Γιάννη Μαρκόπουλο σε αρκετά από τα έργα του, ελεύθεροι πολιορκημένοι  και όχι μόνον, με τον Νίκο Κηπουργό, τον Μάριο Φραγκούλη , διάφορους τραγουδιστές, με ορχήστρες του εσωτερικού και του εξωτερικού,  δύο βράδια στο Ηρώδειο με μιούζικαλ κ.α. είναι μια χορωδία φτιαγμένη για το ελληνικό τραγούδι, το διακονεί.
Ξεκίνησε από το χώρο της ενορίας, και αυτή είναι η συμβολή της εκκλησίας στον πολιτισμό. Θα ήθελα μάλιστα να τονίσω ότι τα παλαιότερα χρόνια η χορωδιακή μουσική στην πόλη μας συνδεότανε απόλυτα με το χώρο της εκκλησίας. Αυτή ήταν μια ιδιομορφία της Θεσσαλονίκης. Η συγκεκριμένη συναυλία είναι μια πρόταση που εμείς κάμναμε ως συμβούλιο στον Παναγιότατο Μητροπολίτη, διότι έπρεπε να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση με έναν τρόπο δυναμικό, και νομίζω ότι αυτή είναι μια πολύ καλή λύση. Ανεβάζουμε το Άξιον Εστί, ένα έργο που συνδέεται  με την πορεία του Ελληνισμού κατά την άποψη μου, τόσο εξαιτίας της ποίησης του Ελύτη, όσο και εξαιτίας της μουσικής συνάντησης του Μίκη Θεοδωράκη με την ποίηση του Ελύτη. Ουσιαστικά είναι ένα έργο το οποίον έχει τη δομή της πορείας της θείας οικονομίας , όπως λέμε στο χώρο της θεολογίας και της εκκλησίας, δηλαδή: Γένεσης, Πάθη και Ανάσταση, εδώ γίνεται Γένεση, Πάθη και Δοξαστικό και είναι και η πορεία του τόπου μας, του Ελληνισμού μας, δημιουργήθηκε, αιώνες παθαίνει και αναζητά συνεχώς το δοξασμό του τον οποίο κάποτε βρίσκει και κάποτε χάνει.
Μάλιστα σε μια τέτοια δύσκολη στιγμή που εδώ στην πόλη εορτάζουμε τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση, τα εορτάζουμε με μια θλίψη, διότι τώρα βρισκόμαστε σε μια άλλη δουλεία, η οποία είναι οικονομική και πνευματική, αλλά βαθειά μέσα μας υπάρχει η ελπίδα ότι το αύριο (που είναι ήδη σήμερα)μας έχει  οδηγήσει στην αρχή του δοξαστικού. Εμείς δεν μπορούμε να νικήσουμε τη φθορά, παρά μόνο με δημιουργία και αυτό κάνουμε. Η συγκεκριμένη παραγωγή η οποία φιλοξενείται και διοργανώνεται από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης,  μπορεί να έχει κανείς κάποιες φορές διαφορές με απόψεις και πρόσωπα, αλλά αυτή είναι μια μεγάλη συμβολή του Παναγιοτάτου και όλων των συντελεστών. Του πατρός Δαυίδ  Τζιουμάκα που είναι ο πρόεδρος της χορωδίας, ο οποίος επίσης δέχθηκε την πρόταση με ενθουσιασμό. Οι συντελεστές είναι εξαιρετικοί. Έχουμε τη χαρά να διευθύνει το έργο ο Θεόδωρος Ορφανίδης, ο οποίος υπήρξε μέλος της χορωδίας μας (μπάσος και δικός μου βοηθός) για τρία χρόνια, οι χορωδίες μας, οι εξαιρετικοί σολίστ (Γεράσιμος Ανδρεάτος, ο Κώστας Ραφαηλίδης και η ορχήστρα Mobile . νομίζω είναι μια παραγωγή σημαντική. Έχουμε τη διάθεση να το ηχογραφήσουμε και να εκδοθεί σε cd από την εταιρεία «Ανθρώπινη Φωνή» της κας. Σόνιας Θεοδωρίδου. Αυτή την πρόταση θα την μεταφέρουμε θεού θέλοντως και σε άλλους χώρους την επόμενη διετία. Ελπίζουμε ακόμα ότι το ερχόμενο Πάσχα θα ανεβάσουμε ξανά στο Μέγαρο Μουσικής τους «Ύμνους Αγγέλων» το Σ. Κουγιουμτζή με την ορχήστρα «Mobile» και τη χορωδία μας και σολίστ αυτή τη φορά τη Σόνια Θεοδωρίδου.



Σας βλέπω ενθουσιώδη. Πιστεύετε ότι μέσα σε αυτή την οικονομική συγκυρία και τον ορυμαγδό μέτρων και προβλημάτων, η τέχνη μπορεί να δώσει κάποια απάντηση;   
Δεν πιστεύω ότι η τέχνη μπορεί να σώσει τον κόσμο, όπως δεν πιστεύω ότι ένα τραγούδι, ένα βιβλίο ή μια θεωρία μπορεί να σώσει τον κόσμο. Όμως μπορεί να αλλάξει έναν άνθρωπο, ο οποίος με τη σειρά του μπορεί να αλλάξει την πορεία των πραγμάτων, ,όταν αυτός γίνει συλλογική συνείδηση, δηλαδή ένας παν-άνθρωπος. Ομιλώ για κοινότητες ανθρώπων οι οποίες θα σκεφτούν διαφορετικά. Ναι η τέχνη έχει μεγάλες δυνατότητες. Μπορεί να δείξει το δρόμο για μια αλλαγή. Όπως και η εκκλησία. Η εκκλησία δεν μπορεί να αλλάξει  τα πράγματα, αλλά δείχνει από μακριά, όπως έλεγε ο Γαβριήλ Πετζίκης, ένα δρόμο
Δεν μπορούμε να σώσουμε τον κόσμο, αλλά ναι, μπορούμε να βάλουμε μία αρχή και η αρχή λέει ο Ελύτης που θα τραγουδήσουμε, είναι η πορεία από το τίποτα στο ελάχιστο και  είναι τεράστια. Ενώ από το ελάχιστο στο μεγάλο είναι μικρή. Εμείς λοιπόν προσπαθούμε το ελάχιστο.

Εύχομαι καλή επιτυχία.



Να θυμίσουμε ότι η συναυλία δίνεται με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και διοργανώνεται από την  ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ  ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ στις  29 Οκτωβρίου 2012 στις 21:00  στην ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Μ1 του ΜΜΘ.
Οι συντελεστές της συναυλίας είναι :
Λαϊκός Τραγουδιστής: Γεράσιμος Ανδρεάτος
Βαρύτονος: Κώστας Ραφαηλίδης
Αφηγητής: Τάσος Νούσιας
Χορωδία Νέων & Παιδική Χορωδία "Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος"
Διδασκαλία Χορωδιών: Χρυσόστομος Σταμούλης, Ιωσηφίνα Κατωφλίδου
Orchestra Mobile
Διεύθυνση: Θεόδωρος Ορφανίδης

Δ.Σ.Π.