Σάββατο 28 Απριλίου 2012

ΤΟ «ΣΙΛΑΝΣ ΣΙΛΒΟΥΠΛΕ»ΤΗΣ ΜΑΡΙΝΕΛΛΑΣ ΒΛΑΧΑΚΗ

                                                          Ή ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΣΑΝ ΠΑΙΔΙ




Ο Πικάσο έλεγε ότι πρέπει να ζωγραφίζουμε σαν παιδιά*. Η Μαρινέλλα Βλαχάκη στο βιβλίο της «ΣΙΛΑΝΣ ΣΙΛΒΟΥΠΛΕ» γράφει έτσι όπως θα έγραφε στο ημερολόγιο του ένα παιδί. Η ηρωίδα της στην προκειμένη περίπτωση. Και έτσι όπως ο μεγάλος ζωγράφος, μέσα από τη βαθειά γνώση της τέχνης του επέστρεφε στην «παιδικότητα» της απεικόνισης, έτσι και η συγγραφέας μας, με μαστοριά και γνώση επιστρέφει στην παιδικότητα της γραφής  και μας δίνει ένα μυθιστόρημα τρυφερό, περιγραφικό, αφηγηματικό.  

Η ιστορία απλή και καθημερινή. Ένα παιδί στη δεκαετία του ‘60, ένα «ιδιαίτερο» κορίτσι συγκεκριμένα (η θετή μητέρα του το αποκαλεί «Σφανταχτό» αερικό δηλαδή), σημαδεμένο από τις τραυματικές παιδικές εμπειρίες του δημιουργεί ένα δικό του σύμπαν, που καθορίζει τον τρόπο που αντιμετωπίζει ανθρώπους και γεγονότα. Παρατηρεί τον κόσμο με τα δικά του μάτια, τον αναλύει με τη δική του ψυχή και τον περιγράφει με την αμεσότητα της παιδικής αφήγησης, μαζί με τη ζωή του, δίχως στολίδια και καλολογικά στοιχεία. Απλά και άμεσα, αναζητώντας την ελευθερία έκφρασης της διαφορετικότητάς του, αλλά και την ελευθερία της ύπαρξής του, που στο βιβλίο συμβολίζεται με το λουλουδάτο φουστάνι της φυσικής του μητέρας .

Αυτή η απλότητα και αμεσότητα της γραφής της Μ. Βλαχάκη είναι που δίνει το ξεχωριστό άρωμα στο βιβλίο. Μικρά σημειώματα, περιγραφές καταστάσεων, συμβάντων, σκέψεων  και συναισθημάτων, γραμμένα σε πρώτο πρόσωπο, αποτελούν το βιβλίο που είναι γραμμένο με το ύφος του προσωπικού ημερολογίου. Ένα βιβλίο που θα αγαπήσετε και που θα το διαβάσετε ξανά και ξανά.
Δ.Σ.Προβάδος dprovados@yahoo.gr

Η Μαρινέλλα Βλαχάκη γεννήθηκε στα Χανιά, όπου ζει και εργάζεται. Γράφει και έχει εκδώσει ποίηση, διήγημα, παραμύθια, μυθιστόρημα, σενάριο. Το 2000 ίδρυσε την Εταιρεία Τέχνης «Βιολέττα». Σκοπός της, η οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων με έμφαση στις θεατρικές παραγωγές που βασίζονται σε λογοτεχνικά κείμενα. Ως ηθοποιός έχει παίξει, κυρίως, στο θέατρο.
e-mail: marinellavlachaki@yahoo.gr
www.vlachaki.blogspot.com Τίτλος Σιλάνς σιλβουπλέ

Συγγραφέας Μαρινέλλα Βλαχάκη
Εκδόσεις Μετρονόμος
ISBN: 978-960-99366-3-7,
σχήμα 14x 21, σελ. 216
τιμή: 12,78

*«Παλιά ζωγράφιζα όπως ο Ραφαήλ. Μου χρειάστηκε μια ζωή για να μάθω να ζωγραφίζω όπως τα παιδιά».
Πικάσο

Πέμπτη 26 Απριλίου 2012

Η τελευταία επιστολή του Μ. Ρασούλη: Ελλάδα ένα νομιμοποιημένο πορνοστάσιο


Μια άγνωστη επιστολή, που είχε στείλει ο τραγουδοποιός Μανώλης Ρασούλης, λίγο πριν το θάνατό του στη φίλη του και δημοσιογράφο Ζωή Νιομανάκη έφερε στο φως της δημοσιότητας η εφημερίδα "Το Ποντίκι".

 Όπως αναφέρει η δημοσιογράφος του κρατικού ραδιοτηλεοπτικού καναλιού WDR (West Deutscher Rundfunk), ένα χρόνο μετά το θάνατο, του μεγάλου καλλιτέχνη και παρατηρώντας την Αθήνα του σήμερα, επιλέγει να τη μοιραστεί με όλους μας, θεωρώντας ότι οι τελευταίες του δημόσιες κουβέντες, αξίζουν να φτάσουν σε όλους τους Έλληνες.

Ακολουθεί η επιστολή του Μανώλη Ρασούλη προς τη Ζωή Νιομανάκη.

Νοέμβριος 2010
«Οι αρχαίοι Έλληνες έλεγαν: ''Άκουσον μεν, πάταξον δε''.
Ο σκοπός της επιστολής μου είναι να στείλω δύο μηνύματα:
1. Εγώ προσωπικά δεν δέχομαι τους τίτλους pigs - οκνηρός - άσωτος κ.λπ. που μας φόρτωσαν γενικεύοντας κάποιοι απ' τα βόρεια.
2. Υπάρχει μια Ελλάδα μες στην Ελλάδα, όπως υπήρχε μια Γερμανία από το 1933 έως το 1945.
Η αλήθεια είναι ότι εδώ και 25 χρόνια, ζώντας με τους συμπατριώτες μου, βιώνοντας μια διαρκώς γενικευόμενη, αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά, έλεγα ότι αυτό το στυλ θα καταστρέψει την Ελλάδα, μπορεί και την ανθρωπότητα. Έκανα το οτιδήποτε να εκφράσω το αντίδοτο. Μάλλον απ' ό,τι φαίνεται ηττήθηκα.
Στην Ελλάδα σφυρηλατήθηκε και εγκαθιδρύθηκε ένας μέσος πολίτης, μικροαστός, νεόπλουτος, αρχοντοχωριάτης. Επικυριάρχησε στο κοινωνικό, πολιτικό, ιστορικό, ψυχολογικό, αισθητικό προσκήνιο, καταστρέφοντας τον ρυθμό και το στυλ της χώρας.
Επίσης, καταστρέφοντας τη λαϊκή κουλτούρα, δηλαδή το αυθεντικό τραγούδι, που είναι το θεμελιώδες στοιχείο της ταυτότητάς μας, απαξιώνοντας την λόγια ποίηση, εγκαθιδρύοντας, διά πυρρός και σιδήρου, τα πολιτιστικά κέντρα της χαράς και της αισιοδοξίας, όπως τα ονόμασαν, κάτι χαζοκαμπαρέ, τα λεγόμενα σκυλάδικα.
Διαμόρφωσαν έναν χαζοκαμπαρετζίδικο τρόπο σκέψης, καθιστώντας την Ελλάδα ένα νομιμοποιημένο πορνοστάσιο.
Ο πολιτισμός, καθώς και ο τουρισμός, δέχτηκαν σκληρά πλήγματα. Από τους περιηγητές του '60 φτάσαμε στα ξενοδοχεία των 5.000 ανθρώπων που, με τα βραχιολάκια στο χέρι, βίωναν τις διακοπές τους και έφευγαν σχεδόν χωρίς να ξέρουν σε ποια χώρα τους φέραν. Η εποποιία του Ζορμπά, των παιδιών του Πειραιά, παρήλθε ανεπιστρεπτί.
Πωλήθηκαν κατά κόρον και ο μύθος και η παρθενικότητα της χώρας, αλλά και το συμπαθές ναΐφ του μέσου ρωμιού αντικαταστάθηκε από την κουτοπονηριά, από το απρόσωπο, από τον μέσο όρο των super market και των τραπεζών και τώρα το σλόγκαν του Υπουργείου Τουρισμού "Έλα στην Ελλάδα να ζήσεις τον μύθο σου" ακούγεται γελοίο και κούφιο.
Υπάρχει μια άλλη Ελλάδα μες στην Ελλάδα, εξόριστη και καταδικασμένη από τα ποικίλα golden boys και τους εγχώριους κερδοσκόπους που δεν αναγνωρίζουν πατρίδα ή πολιτισμό, αλλά ορκίζονται στη money-land. Ανίκανοι και άπληστοι.
Δεν συμμετείχα στους ολυμπιακούς αγώνες γιατί ήμουν σίγουρος ότι μετά την φαμφάρα θα ακολουθούσε η ξεφτίλα, όπως και έγινε. Η Αθήνα είναι πρωτοφανές φαινόμενο πρωτεύουσας που έχει τον μισό πληθυσμό της χώρας στην επικράτειά της. Αλαζονική πόλη, αφού λανσάρεται ως μητέρα της δημοκρατίας και του μέτρου. Τώρα είναι αμετροεπής μητρόπολη, βρώμικη μητέρα απίστευτης εγκληματικότητας. Δημοκρατία δεν υπάρχει, πολιτικό σύστημα δεν υπάρχει.
Όλα ελέγχονται από το ΔΝΤ, την Ευρώπη, τους Γεωργιανούς και Ρουμανόγυφτους εγκληματίες. Παλιότερα σκεφτόμουν μήπως φέρναμε 100 Γερμανούς (βλέπε Ρεχάγκελ), να αναλάβουν για 100 χρόνια τη χώρα, μπας και ισορροπήσει. Θα με κατηγορούσαν για ανθέλληνα. Τώρα τους έφεραν ή ήρθαν λόγω ανωτέρας βίας και την πληρώνουν αυτοί που δεν έφταιξαν. Χιλιάδες χάνουν τις δουλειές τους, άλλοι αυτοκτονούν και άλλοι αγοράζουν ακριβά σπίτια στο κέντρο του Λονδίνου.
Κατά τα άλλα, τα εκλεκτά στελέχη του ελληνικού status πουλούν φούμαρα ότι είναι απόγονοι του Αριστοτέλη, του Σωκράτη και του Ηράκλειτου. Και αυτά χωρίς εσωτερική λογική, και έτσι ξανακαταλήξαμε σε μια νέα greek salad, σε μια δραματική φαρσοκωμωδία. Εγώ προσπάθησα να καταλάβω τι συμβαίνει και να αντιπροτείνω κάποιες λύσεις. Ως εκ τούτου υπέστην ποικίλα πογκρόμ.
Ηττήθηκε η αντίληψή μας, γι' αυτό φτάσαμε στο παρόν χάλι. Αντιλαμβάνομαι ότι όλα αυτά είναι μέρος μιας παγκόσμιας κρίσης. Το ανθρώπινο είδος βρίσκεται στο απόλυτο αδιέξοδο. Ο πλανήτης έχει καταστραφεί. Δεν μπορούμε πια να αναπτύξουμε τους ρυθμούς της βιομηχανίας όπως παλιά και ταυτόχρονα να σώσουμε το περιβάλλον.
Τι μέλλει γενέσθαι; Κάθε κρίση γεννά πόλεμο. Το απεύχομαι και κάνω κάθε τι για να μην μας συμβεί. Γεννήθηκα σαράντα μέρες μετά τη βόμβα στη Χιροσίμα. Ως εκ τούτου προσπαθώ στη Μέση Ανατολή, εδώ και οχτώ χρόνια, να δημιουργηθεί ένας κοινός παρονομαστής για τους δυο λαούς, γιατί από αυτό το άλυτο πρόβλημα μπορεί να ξεκινήσει ένας παγκόσμιος πόλεμος.
Ονειρευόμουνα να γίνει η Ελλάδα μια πολιτισμική Ελβετία και μητέρα που θα κυοφορήσει ένα όραμα για την παγκόσμια ειρήνη. Τώρα είμαστε στο στόχαστρο όλου του δυτικού κόσμου και παράδειγμα προς αποφυγή. Να μην ξεχάσω να πω ότι πριν από χρόνια έστειλα μια επιστολή στην Süddeutsche Zeitung περί όλων αυτών, αλλά δεν ενδιαφέρθηκαν για το θέμα.
Πέρυσι και φέτος ο Γερμανός ανταποκριτής της ίδιας εφημερίδας στην Κωνσταντινούπολη ήρθε στην Ελλάδα, μου πήρε δύο συνεντεύξεις και πάλι η διεύθυνση της εφημερίδας αδιαφόρησε. Πάντως εγώ προσπάθησα.
Επίσης, ως προς το θέμα που ετέθη να πουλήσει η Ελλάδα τα νησιά της και την Ακρόπολη, έχω να πω: (α) Η Ακρόπολη δεν είναι ιδιοκτησία μας. Ανήκει σε όλη την ανθρωπότητα και (β) Μεγάλες εκτάσεις της Ελλάδας, και όχι μόνο, έχουν αγοραστεί από Γερμανούς. Πρόσφατα συμμετείχα σε ένα φεστιβάλ ποίησης στη Μαγιόρκα, όπου ο κυβερνήτης της μας έλεγε με αγωνία ότι οι Γερμανοί έχουν αγοράσει το 80% του νησιού και θέλουν να το προσαρτήσουν στη Γερμανία. Αν αυτό αποτελεί ένα σχέδιο επεκτατισμού στον νότο εκ μέρους της Γερμανίας, δεν γνωρίζω. Αν, λόγω της κρίσης, οι νεοέλληνες ξαναχαθούμε στη διασπορά, θα ήθελα να έρθουν στην Ελλάδα ποιητές, διανοούμενοι, επιστήμονες από όλο τον κόσμο, και από εδώ να ξεκινήσει μια προσπάθεια διαιώνισης της ζωής πάνω στον πλανήτη σε ένα ανώτερο επίπεδο.
Αυτά προς το παρόν. Σας χαιρετώ όλους και τον καθένα χωριστά.
Εμμανουήλ Ρασούλης, Έλλην τραγουδοποιός"

Εδώ το άρθρο: http://topontiki.gr/article/32934

Τρίτη 24 Απριλίου 2012

ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ


Στην κυρά θάλασσα
αρέσουν τα καράβια,
τα κύματα, οι άνεμοι,
κι οι ναύτες
Αφήνει να αυλακώνουνε την πλάτη της.
Δεν τη νοιάζουν οι μανάδες
ούτε κι οι αρραβωνιαστηκές.
Φουρτούνα κάνει  το θυμό της
και ξεσπάει στις ξέρες.
Στα βράχια τσακίζει τα σκαριά,
έρμαια και κουρέλια τα πανιά,
κλείνει τα σπίτια δίχως τύψεις

Στην κυρά θάλασσα
αρέσουν τα καράβια,
τα κύματα, οι άνεμοι,
κι οι ναύτες
Σαν είναι στις καλές της,
χαμογελά με τον ήλιο αγκαλιά
τραγούδια  τραγουδά στα βότσαλα
με το φλοίσβο νανουρίζει
τα όνειρα και τα μωρά
και με ιστορίες κυματόβρεχτες
συντροφεύει τις νύχτες μας.

Στην κυρά θάλασσα
αρέσουν τα καράβια,
τα κύματα, οι άνεμοι,
κι οι ναύτες
Καμιά φορά την τρέφουμε
με τα κορμιά μας.
Όμως την τραγουδάμε
με τα τραγούδια μας,
την αγαπάμε.
Στο κάτω – κάτω
αυτή μας τρέφει.

Δ.Σ.Π.

Θα έρθω μια βραδιά Θεσσαλονίκη


Θα έρθω μια βραδιά Θεσσαλονίκη
γυρίζοντας στα στέκια τα γνωστά
με μια κιθάρα κι ένα μπουζουκάκι
καντάδα να σου κάνω όπως παλιά

Θα πάω να τα πιω μες’ το Καπάνι
θα κάνω μια ζημιά που θ’ ακουστεί
και όταν με συλλάβουν πολισμάνοι
θα πω πως το ‘κανα για σε σκληρή

Γιατί μ’ αφήνεις να υποφέρω
και τον καημό να πνίγω στο πιοτό
Γιατί με κάνεις να σε θέλω
και σημασία δεν μου δίνεις τον φτωχό