Τετάρτη, 18 Ιουλίου 2012

Η ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ ΣΤΟΝ ΠΡΟΒΟΛΕΑ



Η σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου, είναι μια εξαιρετική περίπτωση καλλιτέχνιδος που ο γράφων έχει την τιμή να γνωρίζει από την εποχή που ήλθε στην ιδιαίτερη πατρίδα της τη Βέροια , φτασμένη και διάσημη καλλιτέχνις ήδη, για να αναλάβει τη δημιουργία και τη διεύθυνση του νεοσύστατου τότε οργανισμού  «Ανθρώπινη Φωνή». Τα χρόνια πέρασαν και η κα. Θεοδωρίδου συνέχισε την λαμπρή της καριέρα στο εσωτερικό και στο εξωτερικό και ιδιαίτερα στη Γερμανία όπου ζει και εργάζεται με τον σύζυγό της τον μαέστρο κ. Θεόδωρο Ορφανίδη. Αφορμή γι αυτήν τη συνέντευξη στάθηκε η αναγγελία δυο συναυλιών στην Ελλάδα με τον συνθέτη Μίμη Πλέσσα, αλλά και η δημιουργία δύο cd  με τραγούδια του Αθανάσιου Σίμογλου πάνω σε ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη.

Καλημέρα κα. Θεοδωρίδου, καλώς ορίσατε στην Ελλάδα. Ήλθατε για δυο συναυλίες φιλανθρωπικού χαρακτήρα. Θέλετε να μου πείτε δυο λόγια γι αυτές τις συναυλίες ;
Η μία είναι στη Χαλκίδα, κι άλλη είναι στη Λευκάδα. Και οι δύο γίνονται με τον κ. Μίμη Πλέσσα και οι δυο έχουν φιλανθρωπικό χαρακτήρα και είναι μεγάλη μου χαρά που μπορώ να προσφέρω και να δώσω χαρά με το τραγούδι, να συγκεντρωθούν  χρήματα για έναν καλό σκοπό, γιατί αυτός είναι ο σκοπός της τέχνης γενικότερα.
                                          

Ξέρω ότι ζείτε στο Βερολίνο, διδάσκετε εκεί, και παράλληλα εμφανίζεστε στην Όπερα του Βερολίνου. Έχω λάθος;
Όχι μόνο του Βερολίνου, αλλά και στο Κόβεντ Γκάρντεν, και γενικά σε όλη την Ευρώπη και τον κόσμο.
Παράλληλα λοιπόν με αυτήν τη λυρική ενασχόληση βλέπω τελευταία και μια δισκογραφική δουλειά –βγαίνει το δεύτερο cd με τραγούδια σε ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη- όπου ερμηνεύετε εσείς τα τραγούδια των δύο cd εξαιρετικά. Πείτε μου γι αυτή τη δουλειά.
Με το σύζυγό μου, το μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη, ιδρύσαμε μια ορχήστρα στο Βερολίνο από ευρωπαίους μουσικούς και μη –Ισπανία, Τουρκία Ισραήλ, κ.λπ.- που σκοπό έχει να παίζει ελληνική λόγια μουσική. Να μπορέσουμε δηλαδή να εξαπλώσουμε την ελληνική λόγια μουσική και μέσα από συναυλίες, αλλά κυρίως μέσα από διάφορα projects , ώστε διάφοροι μουσικοί από την Ευρώπη να γνωρίσουν την καλή ελληνική μουσική. Μέσα σε αυτά που κάναμε είναι και το project Καβάφη, που είναι συνθέσεις του έλληνα γιατρού Σίμογλου, που ζει και εργάζεται στη Στουτγάρδη, ο οποίος έγραψε αυτά τα καταπληκτικά τραγούδια και τα ηχογραφήσαμε με την εταιρεία μας, όπου τώρα πάμε να μπούμε στο στούντιο για να γράψουμε το δεύτερο cd της δουλειάς αυτής.

Μου λέτε δηλαδή ότι έχετε και δισκογραφική εταιρεία 
Ναι, ναι. Είναι και δισκογραφική εταιρεία ακριβώς.

Πείτε μου, ένας λυρικός τραγουδιστής, το να φεύγει από την όπερα και να περνά σε πιο «οικεία» ακούσματα, είναι μια ανάγκη του για επικοινωνία και με ένα άλλο κοινό;
Μάλιστα. Είναι αυτό που είπατε. Είναι μια ανάγκη επικοινωνίας, διότι πιστεύω μέσα μου ακράδαντα ότι αυτό το κομμάτι το πιο λαϊκό, το φέρω μέσα μου έτσι και αλλιώς.

Λόγω καταγωγής υποθέτω
Λόγω καταγωγής, λόγω του  ότι είναι η μουσική που άκουγα από παιδί. Είναι οι ρίζες μου αυτές. Εξυπηρετώ λοιπόν αυτό που τάχτηκα, που είναι το επάγγελμά μου, που είναι η όπερα και που το λατρεύω,  αλλά υπάρχει και ένα κομμάτι του εαυτού μου που εκφράζεται ακριβώς μέσα από αυτό, που είναι το πιο λαϊκό. Γι αυτό μου αρέσει να συνεργάζομαι με έλληνες συνθέτες, να τραγουδώ ελληνική μουσική, με πιο πρόσφατο αυτήν τ η  συνεργασία με τον κ. Πλέσσα.


Είναι και μια προσπάθεια «επαναπατρισμού» μιας φωνής που αναγκάστηκε να ξενιτευτεί;
Πολύ σωστά το είπατε. Που αναγκάστηκε, αφού στην Ελλάδα δεν υπάρχει χώρος γι αυτό που εκπροσωπώ. Είναι πολύ σωστή η ερώτηση σας. Ο επαναπατρισμός είναι θα έλεγα κάτι το ασυνείδητο, αλλά σίγουρα είναι μια ψυχική ανάγκη. Είναι μια ανάγκη να μη ξεφεύγω από τη φωλιά μου, που είναι η πατρίδα μου. Να ξαναγυρνώ πάλι  και πάλι  και πάλι στις ρίζες μου.

Η οποία βγαίνει εξαιρετικά. Αυτός ο επαναπατρισμός γίνεται με εξαιρετικό τρόπο. Σας άκουσα σε μια εκπομπή του Σπύρου Παπαδόπουλου, αφού δεν έχω πια τη δυνατότητα να σας ακούω συχνά, μια και ξενιτευτήκατε, και αυτό που άκουσα στην εκπομπή του Παπαδόπουλου ήταν κάτι που μου άρεσε πάρα πολύ. Βέβαια σας είχα ξανακούσει  με την κομπανία που είχατε κάνει στη Βέροια και γυρίζατε τις γειτονιές τραγουδώντας …
Πρέπει να ξανακουστούν αυτά στην πόλη, ο κόσμος να ανοίξει και πάλι τις πόρτες, τα παράθυρα, γιατί η πόλη πέρασε πάρα πολλά. Με την υπόθεση του Άλεξ, υπάρχουν πολλά ναρκωτικά, πάρα πολλά προβλήματα. Και ήθελα ο κόσμος να μπορέσει  να χαρεί λίγο. Αλλά βλέπετε οι πολιτικοί…


Μας τα χαλάνε. Να σας ρωτήσω μια και με πήγατε εκεί. Ζείτε και εργάζεστε στη Γερμανία και εσείς και ο σύζυγος. Είστε λοιπόν μια Ελληνίδα που ζει σε μια χώρα που, όπως μας λένε τα δικά μας Μ.Μ.Ε., και υποθέτω λίγο ή πολύ, έτσι είναι, διάκειται όχι εχθρικά , αλλά με πολύ μεγάλη απαξίωση απέναντι στην Ελλάδα και  τους Έλληνες. Πώς  αντιμετωπίζουν μια πετυχημένη καλλιτέχνιδα σε μια ξένη χώρα που έχει μάλιστα αυτή την ιδιαιτερότητα.
Στο επάγγελμά μου με δέος , στην καθημερινότητα μου με απαξίωση. Επειδή ξέρουν πια είμαι και τι πρεσβεύω, εκεί που πρέπει να διεκπεραιώσω απλά πράγματα και ξέρουν ότι είμαι Ελληνίδα, με αντιμετωπίζουν με απαξίωση, με δυστροπία, με καχυποψία…
Μάλιστα. Τι μπορούμε να απαντήσουμε σε αυτό. Πώς  μπορούμε να απαντήσουμε; Πιστεύω ότι η τέχνη μπορεί να απαντήσει.
Κάναμε ένα κίνημα καλλιτεχνικό που λέγεται «BΕΑUTIFUL GREECE» . σκέφτηκα ότι η μόνη απάντηση σε αυτό είναι να κάνουμε μια πολιτιστική «επιδρομή» ώστε να απαντήσουμε σε όλο αυτό και ο μόνος  τρόπος είναι αυτό που ξέρουμε πολύ καλά να κάνουμε. Κάνουμε μια σειρά από κοντσέρτα στη Γερμανία και σε όλη την Ευρώπη, όπου το ονομάζουμε  «BΕΑUTIFUL GREECE», καλούμε δημοσιογράφους Γερμανούς, καλούμε τον κόσμο, κάνουμε υπέροχα προγράμματα με απανθίσματα της ελληνικής μουσικής, μοιράζουμε το πρόγραμμα του κοντσέρτου που είναι σε ποίηση Γκάτσου, Σεφέρη, Ελύτη, κ.λπ. μεταφρασμένο, κι έτσι τους ξανακερδίζουμε, διότι η εικόνα μας πρέπει να ανασυσταθεί, πρέπει να γίνει καλύτερη και πρέπει να δείξουμε ότι είμαστε περήφανος λαός και δεν είμαστε ούτε ακαμάτες, ούτε τεμπέληδες και ούτε όλα αυτά που μας καταλογίζουν.

Πιστεύω ότι καλύψαμε αρκετά θέματα. Ξέρω ότι έχετε ένα κουραστικό πρόγραμμα και δεν θέλω να σας κουράσω άλλο. 
Δεν με κουράσατε. Άλλωστε είμαι και εγώ παιδί της επαρχίας και ξέρω πόσο δύσκολα είναι για τα νέα τα παιδιά. Αυτά είναι πράγματα που πρέπει να ειπωθούν για να δίνονται ελπίδες.


Θέλω να σας πω ότι ο Προβολέας είναι στη διάθεση σας για να προβάλετε ό, τι κι αν κάνετε. 
Σας ευχαριστώ πολύ. Να σας πω ότι αύριο στο σπίτι μας θα συγκεντρωθούν κάποιοι Έλληνες μουσικοί. Συγκεντρώνουμε όσους περισσότερους έλληνες μουσικούς που έχουν τη δύναμη να μας βοηθήσουν, διότι οργανώνω ανά την Ελλάδα Μουσικές Βιβλιοθήκες. Έχω κάνει ήδη μία δωρεά στα Γιάννενα, υπάρχει μια μουσική βιβλιοθήκη με δική μου πρωτοβουλία στη Βέροια, μετά είναι η Αλεξανδρούπολη που θέλω και εκεί να δημιουργήσω μια μουσική βιβλιοθήκη. Γι αυτό μαζεύω τους μουσικούς που λέμε. Το σχέδιο μου είναι το εξής .  Βιβλία μουσικής που δεν χρειάζονται ή που τα έχουν διπλά, ή τριπλά, παρτιτούρες,   cd, να μας τα δώσουν, ώστε να κάνουμε μία μουσική βιβλιοθήκη, για να καταφέρουμε σε κάθε πόλη να υπάρχει μουσική βιβλιοθήκη.

Αυτό είναι μια ωραία πρωτοβουλία και ελπίζω τα καταφέρετε. Μπορείτε επίσης να με κρατάτε ενήμερο, ούτως ώστε και εγώ με τη σειρά μου να συμβάλω σε αυτό.
Βεβαίως!

Καλή συνέχεια και επιτυχία σε ό,τι κάνετε και καλοτάξιδοι οι νέοι δίσκοι σας.
Ευχαριστώ θερμά.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΟΝΙΑΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ

 Η σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου γεννήθηκε στη Βέροια. Σπούδασε τραγούδι στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, στην τάξη της Καίτης Παπαλεξοπούλου, απ’ όπου αποφοίτησε με Άριστα παμψηφεί και Αριστείο εξαιρετικής επίδοσης. Με υποτροφία «Μαρία Κάλλας» συνέχισε τις σπουδές της στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία της Κολωνίας και στη συνέχεια στο Λονδίνο με τη Βέρα Ρόζα.
Έχει εμφανιστεί στις σπουδαιότερα λυρικά θέατρα και φεστιβάλ της Ευρώπης: Όπερα της Φρανκφούρτης, Κρατική Όπερα του Βερολίνου, Γερμανική Όπερα του Βερολίνου, Κρατική Όπερα του Αμβούργου, Εθνικό Θέατρο του Μονάχου, της Στουτγάρδης, Βασιλικό Θέατρο Λα Μονναί των Βρυξελλών, Θέατρο Σατλέ του Παρισιού, Δημοτικό Θέατρο της Φλωρεντίας, Θέατρο της Βασιλείας, Όπερα της Λυών, Όπερα του Μονπελιέ, Φεστιβάλ του Σβέτσινγκεν, του Άμστερνταμ και του Ρότερνταμ, Φεστιβάλ του Μαΐου του Βισμπάντεν, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, κ.α.
Ως σολίστ έχει τραγουδήσει σε αρκετές ιταλικές πόλεις, στην Κολωνία, τη Βουδαπέστη, τη Λισσαβόνα, το Τόκιο, τη Φρανκφούρτη κ.α. και έχει συνεργαστεί με διάσημους αρχιμουσικούς όπως: Βόλφγκανγκ Ζαβάλις, Ζούμπιν Μέτα, Αντόνιο Παπάνο, Ρενέ Γιάκομπς, Κρίστοφ φον Ντοχνάνυι, Ίβαν Φίσερ, Μαρτσέλλο Βιόττι, Φρανς Μπρύγκεν, Χέλμουτ Ρίλλιγνκ, Ρίτσαρντ Άρμστρονγκ, Τζανλουΐτζι Τζελμέτι, Συλβάν Κάμπρελάν, Γιόζεφ Πονς, Μάρκους Στέντζ, κ.α. Επίσης με τους σκηνοθέτες Λυκ Μπόντυ, Χέρμπερτ Βέρνικε, Πήτερ Κονβίτσνυ, Ρουθ Μπεργκχάους, Ρόμπερτ Κάρσεν, κ.α.
Το ρεπερτόριο της περιλαμβάνει τους σημαντικότερους ρόλους της όπερας: Φιορντιλίτζι (Cosi fan tutte), Ελβίρα (Ντον Τζοβάνι), Παμίνα (Μαγικός Αυλός), Αλτσίνα (Αλτσίνα), Βιολέτα (Τραβιάτα), Τζίλντα (Ριγκολέτο), Αγγελική (Αδελφή Αγγελική), Μιμή (Λα Μποέμ), Σαλούδ (Η σύντομη ζωή), Φιορίλλα (Ο Τούρκος στην Ιταλία), Κορίννα (Το ταξίδι στη Ρενς), Ιουλιέττα (Καπουλέτοι και Μοντέκκοι), Μαρία Στουάρντα (Μαρία Στουάρντα), Κλεοπάτρα (Ιούλιος Καίσαρας), Τζένυ Χιλ (Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ), Μεντόρα (Κουρσάρος), κ.α.
Οι εμφανίσεις της στο Τελ Αβίβ με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ υπό τη διεύθυνση του Αντόνιο Παπάνο, στην Κρατική Όπερα της Βουδαπέστης στο Ρέκβιεμ του Βέρντι, στο Θέατρο La Fenice της Βενετίας, στην Gasteig Philharmonie του Μονάχου υπό τη διεύθυνση του Χέλμουτ Ρίλινγκ και στην Όπερα της Ρουέν της χάρισαν θριαμβευτικές κριτικές και εγκωμιαστικά σχόλια.
Στις 11 Οκτωβρίου του 2003, εγκαινίασε με τη συμμετοχή της το ανακαινισμένο Theatre de la Ville του Λουξεμβούργου, προσκεκλημένη του Ρενέ Γιάκομπς ερμηνεύοντας τον ρόλο την Ήρα στην όπερα του Καβάλι “Η Καλλιστώ”.
Το 2002 και το 2003 διετέλεσε καλλιτεχνική διευθύντρια του θεσμού «Η Ανθρώπινη Φωνή», που πραγματοποιήθηκε στη Βέροια από την Επικράτεια Πολιτισμού που στόχευε στην εκπαίδευση, ανάπτυξη και προώθηση των μορφών καλλιτεχνικής έκφρασης που έχουν ως μέσον την ανθρώπινη φωνή (Βέροια, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της Επικράτειας Πολιτισμού).
Τον Φεβρουάριο του 2004 συμμετείχε στην πρεμιέρα της παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Καβαλερία Ρουστικάνα ερμηνεύοντας τον ρόλο της Σαντούτσα. Επίσης τραγούδησε στο Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως προσκεκλημένη από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Τον Σεπτέμβριο του 2004 συμμετείχε στην παραγωγή της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας «Όρνιθες».
Επίσης συμμετείχε στο άνοιγμα του Φεστιβάλ Χαίντελ στην πόλη Χάλλε, γενέτειρα του συνθέτη, και ερμήνευσε τον ρόλο της Ελισάβετ στον Ντον Κάρλο, που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ του πύργου Λούντβιγκσμπουργκ. Από το 2005 διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα. Δίνει πολλές συναυλίες και παραστάσεις σε συνεργασία με τους κυριότερους πολιτιστικούς φορείς.
Έχει ηχογραφήσει τις όπερες Καλλιστώ του Καβάλλι (Harmonia Mundi) και Ο Κονρουά και οι κόπιες του Περικλή Κούκου (Phormingx), καθώς και τους δίσκους Η Σόνια Θεοδωρίδου συναντά τον Μάνο Χατζιδάκι και Recital (Σείριος), Αναγέννηση του Γιάννη Μαρκόπουλου (Κίνησης), Βάρνα και Ανεπίληπτος Θάνατος του Θάνου Μικρούτσικου (Agora Musica), Storie d’ Amor του Χάρη Περσίδη (Eros).
Οι πρόσφατες εμφανίσεις της Σόνιας Θεοδωρίδου ήταν στο Μέγαρο Μουσικής όπου τραγούδησε στο αφιέρωμα Κουρτ Βάιλ (Ιανουάριος 2007), καθώς και στο έργο του Σταύρου Ξαρχάκου Θρήνος για τον Ιγνάτιο Μεχία Σάντσες (Φεβρουάριος 2007). Στην ίδια περίοδο εμφανίστηκε στη μουσική σκηνή Gazarte με μεγάλη επιτυχία. Τον Αύγουστο 2007 συμμετείχε στο Φεστιβάλ Νάξου (Πύργος Μπαζαίου) με άριες αντίκες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: